Internal research program groups
- Home
- UP & environment
- Projects of the University of Primorska
- UP Internal Projects
- Internal research program groups
Leto: Dediščina - Dediščina kot predmet in odsev družbenih procesov
Project acronym: Dediščina
Head of the Project: PhD Hrobat Virloget Katja
Member of the UP: University of Primorska, Faculty of Humanities
Research activity: 6.02 Archeology, 6.03. Anthropology
Financing: Rectors Fund of the UP
Period: 1. 10. 2021 – 30. 9. 2025
Description (slo):
Osrednje raziskovalno vprašanje programske skupine je dediščina, ki za razliko od vseh dosedanjih raziskav k njej pristopa holistično in interdisciplinarno. V naslovu »Dediščina kot predmet in odsev družbenih procesov« se odražata dva osnovna pristopa k dediščini, na eni strani preučujemo, kako se družbeni procesi, kot so migracije, kolektivne identitete, mentalitete ipd. odražajo skozi materialno kulturo (predvsem skozi arheološke artefakte in grajeno okolje), po drugi strani pa preučujemo obraten proces, kako ti isti družbeni procesi vplivajo na dediščino (snovno in nesnovno), torej kako potekajo procesi vrednotenja oz. (ne)dediščenja ostankov preteklosti v sedanjosti. Pri tem je pomembna predvsem ideja, pomen, ki jo dediščina uteleša kot »ideološki aparat spomina« in s tem spremljajočih konstrukcij kolektivnih identitet. S svojim interdisciplinarnim, holističnim pristopom iz dveh različnih raziskovalnih perspektiv k dediščini programska skupina premošča nikoli preseženo vrzel med teorijo in prakso, med raziskovalci in izvajalci oz. med znanstvenim materializmom in teorijo, izhajajočo iz kritičnih dediščinskih študij. Hkrati premoščamo drugo vrzel oz. rešujemo konflikt, ki nastaja med hegemonskim, avtoriziranim dediščinskim diskurzom, navadno v domeni dediščinskih institucij, in podrejenim, alternativnim, utišanim dediščinskim diskurzom z uporabo inkluzivnega diskurza, ki poudarja soudeležbo, raznolikost, medkulturni dialog ipd. Glavni cilji so vzpostavitev interdisciplinarnega in holističnega pristopa k dediščini, drugi izvirni cilj je preučevanje dediščine skozi »longue durée«, vse od arheologije do antropologije, umetnostne zgodovine itd.
Leto: SiZDRAV - Sinergija med zdravjem, delom in izobraževanjem
Project acronym: SiZDRAV
Head of the Project: PhD Bojnec Štefan
Members of the UP:
- University of Primorska, Faculty of management
- University of Primorska, Faculty of Health Sciences
Research activity: 7.02 – Multidisciplinary and interdisciplinary research
Financing: Rectors Fund of the UP
Period: 1. 10. 2021 – 30. 9. 2025
Description (slo):
Raziskovalni program se oblikuje okoli raziskovalnih potreb sektorskih politik (razpisi, tržne raziskovalne potrebe) in napredka znanosti na štirih medsebojno povezanih raziskovalnih področjih: 1) trg dela, delo in delovno okolje, 2) tveganja za zdravje in kakovost (delovnega) življenja, 3) socialni izzivi ter 4) izobraževanje in usposabljanje v digitalni družbi. Navedena področja bodo raziskovalno obravnavana celostno in interdisciplinarno, vključujoč ekonomske, pravne in etične, zdravstvene, psihosocialne, informacijske, finančne in sistemske vidike, vidike trajnostnega razvoja, družbene in socialne inovacije, socialno podjetništvo in nove raziskovalne pristope ter metodologije.
Namen raziskovalnega programa je širjenje in poglabljanje znanstvenih spoznanj, pospeševanje aplikativne uporabe znanosti ter povečevanje obsega (tržno usmerjenega) raziskovalnega dela na prej opisanih raziskovalnih področjih. Oblikovanje interdisciplinarne raziskovalne skupine zasleduje težnjo po celostni opredelitvi, obravnavi in reševanju večplastnih aktualnih družbenih problemov.
Leto: INOTTUR - Inovativni trajnostni turizem
Project acronym: INOTTUR
Head of the Project: PhD Sedmak Gorazd
Member of the UP: University of Primorska, Faculty of tourism studies Portorož – Turistica
Research activity: 5.02.02 – Business sciences
Financing: Rectors Fund of the UP
Period: 1. 10. 2021 – 30. 9. 2025
Description (slo):
Program se bo fokusiral na tri raziskovalne sklope, ki so ključni za razvoj in prakticiranje trajnostnega in odgovornega turizma v Sloveniji in svetu: trajnostna in učinkovita valorizacija kulturnih (predvsem dediščine) in naravnih virov v turizmu, vpliv turizma na kakovost življenja in okolja in digitalno inoviranje v turizmu.
Namen prvega vsebinskega sklopa programa je na osnovi rezultatov raziskav med vsemi ključnimi deležniki omogočiti učinkovitejšo in trajnostno valorizacijo naravnih virov in kulturne dediščine v turizmu. Raziskave bodo naslavljale neoptimalno valorizacijo kulturno-dediščinskih in naravnih virov, ki je na eni strani posledica ne-vključevanja ali nezadostnega vključevanja dediščine in naravnih virov v turistično ponudbo, na drugi pa njihovega neprimernega (prekomerna komodifikacija, neavtentičnost, uničevanje, neustrezna cena …) vključevanja v turistično ponudbo. Drugi sklop naslavlja kakovost bivanjskega okolja turističnih destinacij, na katerega ima turizem pogosto negativne vplive. Fokus raziskav bo na preučevanju obsega in razlogov za negativne družbene, ekološke in gospodarske posledice turizma. Hkrati pa se bodo usmerjale tudi v odkrivanje in razumevanje pozitivnih vplivov turizma na kakovost bivanjskega okolja. Tretji sklop je namenjen preučevanju vloge digitalizacije pri zagotavljanju trajnostnega turizma. Trajnostni koncepti poslovanja se vse bolj nadgrajujejo tudi skladno z razvojnimi trendi, ki jih narekuje digitalizacija. Ta pomembno vpliva na optimalno izrabo virov oz. prvin poslovnega procesa ter lahko bistveno vpliva na izboljšanje učinkovitosti upravljanja destinacij in poslovanja turističnih podjetjih.
Leto: KINSPO - Kineziologija za učinkovitost in preventivo mišično-skeletnih poškodb v športu
Project acronym: KINSPO
Head of the Project: PhD Šarabon Nejc
Member of the UP: University of Primorska, Faculty of Health Sciences
Research activity: 5.10.03 Sport
Financing: Rectors Fund of the UP
Period: 1. 10. 2021 – 30. 9. 2025
Description (slo):
Raziskovalni program bo zajemal temeljne, metodološke in aplikativne raziskave na področju pristopov za preventivo poškodb v športu ter optimizacijo pristopov za izboljšanje športne zmogljivosti in tekmovalne uspešnosti. Različne študije bodo izvedene z namenom primerjave različnih skupin športnikov glede učinkovitosti gibanja in pojavnosti poškodb. V študijah bomo preučevali povezanosti pojavnosti poškodb z različnimi dejavniki tveganja ter medsebojne povezanosti različnih vidikov športne učinkovitosti in temeljnih dejavnikov in mehanizmov športne učinkovitosti. Nadalje bomo v raziskovalnem programu raziskovali nove, napredne pristope za prepoznavo tveganja za poškodbe. Športnike, ki bodo vključeni v naše raziskave bomo prospektivno spremljali in beležili nastale poškodbe, s čimer bomo prispeval k prepoznavanju novih dejavnikov tveganja. Obenem bomo pri športnikih zajeli tudi podatke o zgodovini poškodb, energijski razpoložljivosti, hormonskem in presnovnem statusu. Na podlagi obstoječega znanja ter rezultatov pridobljenih v naših zgoraj opisanih študijah, bomo oblikovali vadbeno-gibalno-prehransko-terapevtske pristope za izboljšanje športne zmogljivosti in zmanjšanje tveganja za poškodbe, ter njihovo učinkovitost preverili z intervencijskimi študijami.
Leto: Post-digitalIT - Post-digitalno učno okolje in izobraževalna tehnologija za inovativno učenje in karierne poti
Project acronym: Post-digitalIT
Head of the Project: PhD Istenič Andreja
Member of the UP: University of Primorska, Faculty of Education
Research activity: 5.01 – Educational sciences
Financing: Rectors Fund of the UP
Period: 1. 10. 2021 – 30. 9. 2025
Description (slo):
Izobraževalna tehnologija je poglavitna strukturna in procesna sestavina vzgojno-izobraževalnih procesov. Iz obrobne vloge pripomočka in sredstva vzgojno-izobraževalnega procesa, je pod vplivom kognitivnih teorij učenja, zajela tudi procesno raven z načrtovanjem in izvajanjem procesov. Glavni cilji raziskovalnega programa je omogočiti razvoj in vpeljavo inovativnih učnih pristopov z inovativno uporabo tehnologij. Dosegli ga bomo z uresničevanjem na štirih ravneh: 1. Razvoj učnega okolja, ki omogoča inovativne tehnološko podprte kurikularne vsebine in izobraževalno tehnologijo za avtentično učenje. 2. Razviti kompetence učencev za delo in kariero v tehnološko intenzivnih okoljih 21. stoletja. 3. Omogočati vzgojo in izobraževanje temelječo na značilnostih in kulturnih praksah učencev in jih opolnomoči za avtonomno učenje, lastništvo nad znanjem in razvoj pozitivne učne identitete. 4. Učencem omogočiti avtonomno odločanje in avtentično učenje - opiraje se na njihovo znanje, zmožnosti in interese – ob povezovanju šolskih in zunajšolskih aktivnosti.