Dr. Mišela Mavrič je po uvodni predstavitvi delovne skupine, ki je sodelovala pri pripravi predloga novele Zakona o visokem šolstvu (ZVIS-1), predala besedo ministru.
Dr. Jernej Pikalo je naštel glavne vzgibe za nastanek tega predloga. Z željo, da bo slovenski visokošolski prostor dobil sistemski okvir za naslednjih 10 do 15 let s ciljem izboljšati izobrazbeno strukturo prebivalstva kot tudi javno mobilnost vsakega posameznika in vseh generacij, je pozval vse udeležence h konstruktivnemu sodelovanju za njegovo sprejetje v najkrajšem realnem času. Ob tem je poudaril, da bodo pripombe deležnikov proučene in v kompromisu upoštevane.
Rektor prof. dr. Marušič je predstavil stališče UP, ki je bilo sprejeto na 24. seji Senata UP v sredo, 20. novembra. Izjavo podajamo v celoti v nadaljevanju:
Senat UP je na svoji 24. redni seji dne 20. 11. 2013 po obravnavi predloga Zakona o visokem šolstvu (ZVIS-1) in izhajajoč iz dejstev:
- da je univerza avtonomni izobraževalni, znanstveno-raziskovalni in umetniški visokošolski zavod s posebnim položajem,
- da njeno delovanje usmerjajo nacionalni dokumenti (Nacionalni program visokega šolstva 2011 – 2020 - NPVŠ, Raziskovalna in inovacijska strategija Slovenije 2011-2020 - RISS in drugi strateški dokumenti Republike Slovenije) in smernice razvoja enotnega evropskega visokošolskega in raziskovalnega prostora za delovanje,
- da je država dolžna zagotoviti finančna sredstva za njeno delovanje,
oblikoval naslednje stališče do predloga ZVIS-1:
- predlog zakona vsebuje določila, ki nedvoumno posegajo v ustavno zagotovljeno avtonomnost univerz (Ustava RS ter odločitve Ustavnega sodišča RS), kot npr. v delu, ki se nanaša na notranjo organiziranost univerz idr.
- predlog zakona se oddaljuje od smernic NPVŠ in RISS, kot npr. v delu, ki se nanaša na ureditev kadrovskega področja skladno s predvidenimi ukrepi (posodobitev sistema habilitacij, razporejanje dela zaposlenih, karierne poti visokošolskega osebja na različnih institucijah), izboljšanje sodelovanja visokošolskih institucij z gospodarstvom in negospodarstvom, ureditev strukture študija idr.
- predlog zakona ni skladen z veljavno nacionalno strategijo razvoja visokega šolstva ter raziskovalno in inovacijsko strategijo predvsem v delu, ki določa ureditev strukture študija, sistema habilitacij ter načine sodelovanja visokošolskih institucij z gospodarstvom in negospodarstvom,
- predlog zakona ne ureja celovite dejavnosti univerze, saj prepušča znanstveno-raziskovalno dejavnost ureditvi v drugem zakonu, umetniške dejavnosti pa zakonodajalec sploh ne obravnava,
- predlog zakona ne določa pravičnih izhodišč financiranja univerz, saj temelji na dosedanjem triletnem financiranju, ki ni imelo podlage v zakonu ter ni upoštevalo razvojnega vidika Univerze na Primorskem. Zato je mogoče ugotoviti, da država s takšno ureditvijo, kot je določena v predlogu zakona, ne zagotavlja finančnih sredstev za delovanje univerz, kot to izhaja iz Ustave RS in odločb US RS.
Na podlagi navedenega predlagamo pristojnemu ministrstvu, da se rok javne obravnave predloga Zakona o visokem šolstvu podaljša za dva meseca, to je do 31. januarja 2014 in s tem zagotovi pripravo takšnega predloga, ki bo omogočil, da bo slovenski visokošolski prostor kos izzivom prihodnjega desetletja.
Po zaključenem posvetu sta se minister in rektor sestala v prostorih rektorata, kjer je potekal delovni sestanek.
V ponedeljek, 25. novembra bo na naši spletni strani na voljo tudi posnetek posveta.
Več informacij:
Mirella Baruca, svetovalka za odnose z javnostmi UP
gsm: 040/457-510
e-naslov: Mirella.Baruca@upr.si