Odprta znanost predstavlja nov pristop k znanstvenemu procesu, ki je omogočil obsežnejše spremembe na področju znanstveno-raziskovalnega dela. Predpogoj odprte znanosti predstavljajo spremembe v izdajateljski praksi, ki so se uveljavile v zadnjih petindvajsetih letih, npr. posplošitev objavljanja v digitalnem okolju kot posledica razvoja IT tehnologije in svetovnega spleta.
Temeljno gonilo odprte znanosti je politična odločitev, da »državljan/davkoplačevalec plača le enkrat«: davkoplačevalec ima tako pravico do recepcije rezultatov znanstveno-raziskovalnega dela, financiranega z javnimi sredstvi, brez plačil naročnin, pristojbin ipd.
Odprta znanost temelji na takojšnji in splošni dostopnosti znanstveno-raziskovalnih del, ki so rezultat javnega financiranja, na svetovnem spletu, in to brez brez naročniških omejitev. Uporabnikom olajša vključevanje v znanost, izvajanje raziskav ter povečuje možnost za napredek v znanosti.
Ključni izzivi in vprašanja odprte znanosti ne vplivajo le na spremembe na področju znanstvene komunikacije, ampak vplivajo tudi na druga področja, kot so na primer zaupanja vredne metode vrednotenja raziskovalnega dela in pošteni recenzijski postopki.
Temeljna načela odprte znanosti:
takojšnja in splošna dostopnost znanstvenih del, ki so rezultat javnega financiranja znanstveno-raziskovalnega dela (na primer znanstvene objave ali pa raziskovalni podatki) na svetovnem spletu brez naročniških omejitev;
deljenje in skupna uporaba programske, strojne in druge opreme, ki jo raziskovalci uporabljajo pri svojem delu;
transparentnost znanstvenih metod, protokolov in eksperimentov;
ponovna raba raziskovalnih podatkov;
spodbujanje poštenih in transparentnih metod vrednotenja raziskovalnega dela;
spodbujanje in promocija povezovanja znanosti z javnostjo;
spodbujanje praks odprte znanosti na drugih področjih, kot sta na primer izobraževanje in kultura;
spodbujanje sprememb v kulturi raziskovalnega dela v smeri sodelovanja med raziskovalci in omejevanja tekmovalnosti na tem področju;
spodbujanje sodelovanja med ustanovami, in sicer z deljenjem znanja.